گفتگو با تهمورث پورناظري : افسانه حيراني
كيخسرو پورناظري را بايد بنيان گذار برخي از قطعات و تصانيف ماندگار با تنبور نام نهاد. هنوز صداي اساطيري شهرام ناظري در تصنيف‌هايي چون مطرب مهتاب‌رو، حيراني‌ و صداي سخن عشق در گوش‌ ايرانيان طنين‌انداز است. اكنون كه 28 سال از روي صحنه‌ آمدن پورناظري  مي‌گذرد، وي و گروه شمس و البته دو فرزندش، تهمورث و سهراب، خود به وزنه‌اي در عرصه موسيقي‌ايراني تبديل شده‌اند.

‌ اين گروه پس از تجربه‌اي كه با اركستر فيلارمونيك در زمستان گذشته داشتند،‌ قرار است از 6‌ تا  8 شهريور در كاخ سعدآباد به همراه سه سماع‌گر از قونيه و سه نوازنده از تركيه (ني تركي) ، ارمنستان (ويولنسل) و فرانسه كنسرتي را به مناسبت سال مولانا برگزار كنند.




  •  آقاي پورناظري! چگونه به فكر افتاديد كه از سماع‌گران قونيه در كارتان استفاده كنيد؟

- با توجه به‌ اين‌كه ‌امسال به نام مولانا نامگذاري شده است، ما نيز به‌ اين فكر افتاديم كه در اين زمينه تجربه تازه‌اي را به صحنه بياوريم. پس با رئيس مزارمولانا تماس گرفتيم و آنها چند گروه را معرفي كردند كه ‌اين گروهي كه در‌ اين كنسرت با ما همكاري مي‌كنند از نظر كيفيت كاري دومين گروه از سماع‌گران نامي ‌قونيه هستند. با آنها وارد مذاكره شديم و چون زمان آنها با زمان كنسرت ما همخواني داشت به توافق رسيديم و در‌ اين كنسرت براي دو تا سه قطعه آنها حضور دارند و همراه گروه برنامه اجرا مي‌كنند.




  •  ظاهرا مروري هم بر كارهاي پدرتان با محوريت مولانا داريد؟

- بله، اين قطعه اثري ده دقيقه‌اي است به نام «افسانه مطرب حيراني» كه در آن كارهاي گذشته پدرم در 28 سال گذشته درباره مولانا چون مطرب مهتاب‌رو، افسانه، حيراني و ... در ده دقيقه اجرا مي‌شود. در واقع ما سعي كرديم تنظيمي ‌تازه از ‌اين قطعات را با انتخاب بخش‌هاي مهم و تأثيرگذار آن اجرا كنيم كه هم در وقت صرفه‌جويي كرده باشيم و هم ‌اين‌كه به هدفمان كه اجراي كارهاي پدر درباره مولانا  است رسيده باشيم.




  •  خود شما از كدام‌يك از قطعات پدرتان بيشتر لذت مي‌بريد؟

- افسانه تنبوري كه آقاي بيژن كامكار خوانده‌اند.




  •  قطعات تازه هم در اين كنسرت اجرا مي‌كنيد؟

- بله، ‌آن‌سو مرو كه ساخته من است در گروه نوازي تنبور، آهنگ براي تو ساخته پدر و نيز يكي ديگر از قطعات كه سهراب (پورناظري) ‌آن را ساخته است كه ‌اين قطعات با خوانندگي فرشاد جمالي و همخواني نجمه تجدد و ندا خاكي اجرا مي‌شود.


 در ضمن برنامه ما در دو بخش اجرا مي‌شود كه بخش اول موسيقي تنبور و گروه‌نوازي است و در بخش دوم موسيقي سنتي با سازهاي ‌ايراني و نيز بخشي كه در ‌آن ده تن از شاگردان خانه تنبور شمس به صحنه مي‌آيند و همراه گروه به نواختن مي‌پردازند.




  •  برخي به اجراي شما با گروه اركستر فيلارمونيك به خوانندگي آقاي نوربخش انتقاد داشتند، خود شما‌ اين تجربه را چگونه ديديد؟

- اگر منظور اجراي كنسرت در زمستان است كه به لحاظ صدابرداري و حتي زمان كمي‌كه براي تنظيم صدا‌ها داشتيم خود ما هم از كيفيت صوتي آن اجرا راضي نيستيم و به تعبير صريح‌تر كنسرت ما نابود شد.


 من ‌اين كار را ماه گذشته با هفتاد نوازنده در اوكراين ضبط كرده‌ام و اگر خداوند توفيق دهد سازهاي‌ ايراني و نيز آواز آقاي نوربخش را هم در استوديوي داخل كشور اضافه مي‌كنيم و وقتي آن را توزيع عمومي‌كرديم ‌آماده‌ام كه به انتقادات پاسخ دهم.

                                                                   منبع:همشهری